- brak w sklepie
Lata męskie
Ostatni tom Trylogii o Feliksie Hanuszu.
Ostatni tom Trylogii o Feliksie Hanuszu.
Działał w Bochni czternaście lat i wywarł znaczny wpływ na tutejsze środowisko kulturalne. Bochnia była dla niego ostatnią przystanią wędrownego życia. Artysta w 1842 roku ożenił się z piękną Julią Bendykiewicz, której subtelny portret znajduje się dziś w Sali Portretowej. W 1862 roku malarz wraz z rodziną zamieszkał w Bochni na stałe. Twórczość Hanusza, pomimo, że nie można jej zaliczyć do czołowych osiągnięć polskiego malarstwa tego okresu - Przewyższała dokonania miejscowych malarzy, wykonujących przeważnie słabe obrazy do pobliskich kościołów. Hanusz wniósł do tradycji malarstwa - umownie zwanego bocheńskim - solidność oraz poprawność warsztatową, zwłaszcza w nastrojowych, wyciszonych portretach i mniej znanych martwych naturach. Sztukę portretową opanował bowiem biegle. Wykonywał poprawne obrazy akademickie a także dobre kopie dzieł wielkich mistrzów (m. in. Guido Reniego, Rembrandta). Nie wykraczał poza przykazane kopiowanie z natury oraz poza akademickie reguły kompozycyjne. Powielał zastane schematy znanych obrazów religijnych i scen mitologicznych. Starał się oddać podobieństwo portretowanych przez siebie postaci. Unikał dodatkowych rekwizytów (wyjątkiem jest tu "Autoportret" przy sztaludze z paletą i pędzlami w dłoni). Stosował gładkie, ciemne tło. Był solidnym malarzem szlacheckiej i mieszczańskiej prowincji.
Uwagi: na stronie przedtytułowej i tytułowej podpis byłego wł.
Dane
- autor
- Jurij Brezan
- okładka
- miękka z obwolutą
- ISBN
- 1838190426114
- wydawnictwo
- Śląsk
- rok wydania
- 1971
- liczba stron
- 444
- numer wydania
- 1
- szerokość produktu
- 12,5
- wysokość produktu
- 19,5
- grubość produktu
- 3,0
- waga
- 0,35
- język
- polski
- stan
- dobry +
- zbiór
- BS/IAP